|
www.islam4sisters.fora.pl Forum o islamie, w świetle Qur'anu i Sunny, tak jak rozumiały go pierwsze pokolenia muzułmanów. Tu bronimy czystego islamu, potępiamy shirk oraz bidah. (Tylko dla sióstr w islamie)
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Sana
Aishah
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Slough(UK) /Poznan/Algier
|
Wysłany: Czw 11:25, 22 Maj 2008 Temat postu: ghusl - kapiel rytualna |
|
|
Pełny opis kąpieli rytualnej - GHUSL
1‐ wyrażenie w duszy intencji wykonania kąpieli, aby pozbyć się skalania (hadas). Za koniecznością wyrażenia intencji przemawia hadis:
„Każdy czyn związany jest z intencją i każdemu będzie odpłacone ze względu na jego intencję…” (Sunen al‐ Buchari, hadis nr.1)
2‐ wypowiedzenie ‘bismillah [w imię Allaha SWT]’, a następnie obmycie rąk i intymności.
3‐ wykonanie ablucji (łudu), jak do modlitwy.
4‐ polanie trzy razy na głowę wody i pocieranie dłońmi aż do nasady włosów, aby woda dotarła wszędzie.
5‐ polewanie wody na pozostałą część ciała, zaczynając od strony prawej przechodząc na lewą. Należy tak polewać wodę i poruszać dłońmi po niej, aby woda dotarła do wszystkich miejsc na ciele, na koniec myje się nogi.
Świadczy za takim wykonaniem kąpieli hadis przekazany
przez Aiszę:
„Prorok, gdy wykonywał kąpiel (ghusl min aldżanaba), zaczynał od umycia rąk, później polewał wodę prawą ręką na lewą część ciała, mył intymność i wykonywał ablucję (łudu) jak do modlitwy. Wcierał palcami dłoni wodę, aż do podstawy włosów, a kiedy poczuł, że są wilgotne, polewał trzy razy głowę, a potem resztę ciała. Na końcu mył
nogi.” (Sahih Muslim, hadis nr.316)
Kąpiel rytualna jest obowiązkowa w następujących wypadkach:
1‐ wypływ nasienia spowodowany jednym z trzech czynników: spazmy nocne, stosunek seksualny, forma zbliżona do stosunku.
2‐ ustanie krwawienia miesiączkowego.
3‐ zakończeniu okresu połogu.
Ghusl dzieli się na Łaadzib (obowiązkowy) , oraz Mustahabb (zalecany).
Jeżeli chodzi o obowiązkowy Ghusl, należy go wykonać po stosunku seksualnym, bez względu na to czy doszło do wytrysku czy też nie. Ghusl staje się obowiązkowe dla mężczyzny po tym jak dokona penetracji, nawet jeżeli tylko przez sekundę.
Podstawą tego jest hadith z autorytetu Abu Hurairah (radiAllaahu `anhu) który powiedział: Wysłannik Allaha (sal allahu `alejhi ła sallaam) powiedział:
"Gdy mężczyzna siedzi między czterema częściami kobiecymi, i wejdzie do niej, Ghusl staje się obowiązkowe" (al-Buchari i Muslim) W przekazie znajdującym się w zbiorze Muslim'a jest także: "...nawet jeżeli nie będzie miał wytrysku."
Kobieta podlega tej samej kategorii co mężczyzna.
Ghusl jest także obowiązkowe jeżeli wydalone zostanie nasienie i odnalezione zostaną ślady. Podstawą tego jest hadith z autorytetu Umm Salamah, która przekazała że Umm Sulaim, żona Abu Talha, spytała się Wysłannika Allaha (sal allahu `alejhi ła sallaam) mówiąc:
"Allah się nie wstydzi jeżeli chodzi o prawdę. Czy jest więc obowiązkiem aby kobieta dokonała ghusl jeżeli miała mokry sen (i.e. wydzieliła płyny nasienne)?" Prorok (sal allahu `alejhi ła sallaam) odpowiedział: "Tak, jeżeli ujrzy wydzieliny."
(Buchari, Muslim i inni)
Jeżeli chodzi o rodzaj Ghusl który jest zalecany (mustahabb), to podeń podlega ghusl który dokonuje się w dniu Dziumu`ah (piątek). Jest to bardzo zalecane, z wyjątkiem osoby która wydziela przykry zapach, dla której to ghusl staje się obowiązkowe z racji hadisu w którym Abu Sa`iid Al-Khudrii (radiAllahu `anhu) przekazał słowa Wysłannika Allaha (sal allahu `alejhi ła sallaam):
"Dokonywanie ghusl w dniu Dziumu`ah jest obowiązkiem (łaadzib) każdej dojrzałej (płciowo) osoby."
(Buchari i Muslim)
Dowodem jest także hadith w którym Samurah bin Dziundub (radiAllahu `anhu) przekazał że Wysłannik Allaha (sal allahu `alejhi ła sallaam) powiedział:
"Ktokolwiek dokona łuduu (ablucji) w dniu Dziumu`ah, uczynił dobrze. A ktokolwiek dokona ghusl, to ghusl jest lepsze."
(Przekazał at-Tirmidhi, oceniając ten przekaz jako solidny (hasan))
Ghusl można dokonać na dwa różne sposoby:
Częściowe Ghusl:
Polega na umyciu głowy i całego ciała.
Całkowite Ghusl:
Poprzedzane jest łuduu (ablucją), stopy są jednak myte dopiero po umyciu reszty ciała.
Jeżeli chodzi o częściowe Ghusl, nie jest ono poprzedzane ablucją. Obydwa rodzaje Ghusl są prawidłowe.
Kobieta nie jest zobowiązana rozplatać włosy (jeżeli są związane lub splecione) przy dokonywaniu ghusl. Dowodem tego jest hadith przekazany od Umm Salamah (radiAllahu `anhaa) w Sahih Muslim gdzie powiedziała:
"O Wysłanniku Allaha, jestem kobietą która ma wiele warkoczy. Czy mam je rozplatać gdy dokonuje Ghusl, spowodowanym nieczystością seksualną (Dzianabah) lub menstruacją?” Prorok (sal allahu `alejhi ła sallaam) odpowiedział jej: "Nie. Wystarczy jeżeli polejesz głowę trzema garściami wody."
http://www.planetaislam.com/islam/przyjecie_islamu.html
Moje pierwsze kroki w islamie - Abdur Rahman Al‐Sheha
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sana dnia Czw 12:55, 22 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nadia
Khadijah
Dołączył: 30 Kwi 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Birmingham
|
Wysłany: Wto 0:58, 27 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Kąpiel (ghusl)
Ghusl oznacza umycie całego ciała oczyszczającą wodą.
Kiedy wykonuje się ghusl?
· Po wytrysku spermy w wyniku współżycia seksualnego, pożądania na jawie lub we śnie itp., gdyż Allah Najwyższy mówi:
„Jeśli jesteście w stanie nieczystości to oczyszczajcie się”.[ Kur’an Stół Zastawiony, ajat 6)
Mówi o tym również hadis Alego bnu Abu Talib : „Wyszła ze mnie mazi, zapytałem, więc Wysłannika Allaha o tej sprawie. Odpowiedział:
„Jeśli zauważysz wydzielinę, to umyj penisa, a następnie wykonaj ablucję. Jeśli natomiast zauważysz spermę to wykonaj kąpiel.”[Sahih Ibn Habban ]
· Po stosunku seksualnym, nawet, jeśli nie dojdzie do wytrysku kąpiel staje się obowiązkiem. Wysłannik Allaha powiedział:
„Jeśli mężczyzna położy się na kobiecie i zetkną się ich intymności, to obowiązkiem jest wykonać kąpiel.”[ Sahih Muslim ]
· Po ustaniu miesiączki i minięciu czasu połogu. Allah Najwyższy mówi:
(Będą ciebie pytać o okres miesięczny. Powiedz: To jest cierpienie. Trzymajcie się więc z dala od kobiet podczas okresu miesięcznego i nie zbliżajcie się do nich, dopóki one się nie oczyszczą. A kiedy się oczyszczą, to przychodźcie do nich, tak jak nakazał wam Allah. Zaprawdę, Allah miłuje nawracających się i miłuje oczyszczających się!.)[Kur’an Krowa ajat 222 ]
Aisza przekazała, że Fatima bintu Abi Hubajsz zapytała Wysłannika Allaha : Występuje u mnie długo trwającą miesiączka. Czy zatem podczas tych dni nie mogę się modlić? Odpowiedział :
„Nie wykonuj modlitwy tylko przez tyle dni, ile trwa u ciebie regularna miesiączka. Po tych dniach wykąp się i wykonuj modlitwy.”[ Sahih al-Buchari ]
Aisza przekazała, że Asma zapytała Wysłannika o kąpiel po ustaniu miesiączki. Odpowiedział :
„Kobieta dokładnie oczyszcza się przy pomocy wody z wonnościami; wylewa na głowę strumień wody i mocno wciera ją we włosy, aż woda dotrze do skóry. Następnie leje wodę po całym ciele, potem garścią wody oczyszcza się”. Wtedy Asma (t) zapytała: „Jak wygląda to oczyszczenie?” Odpowiedział : „Chwała Allahowi! (Sobhana Allah!) Oczyszcza się. Wówczas Aisza(t) rzekła: Myje miejsce intymne. Następnie Asma(t) zapyta o kąpiel po współżyciu z mężem. Odpowiedział: „Dokładnie oczyszcza się przy pomocy wody, potem wylewa na głowę strumień wody i mocno wciera ją we włosy, aż woda dotrze do skóry. Następnie wodę leje po całym ciele”. Na to Aisza (t) odpowiedziała: Jak dobre są kobiety Ansar (mieszkańcy Medyny).Nie przeszkadza im w zrozumieniu religii nawet wstyd.”[Sahih Muslim]
· Zmarłemu muzułmaninowi, na podstawie hadisu Um Attejja Al-Ansarijja , która powiedziała: „Wysłannik wszedł, gdy zmarła jego córka i powiedział:
„Umyjcie ją wodą przy użyciu wonności trzy, pięć lub więcej razy, jeśli tak uważacie. Na koniec użyjcie kamfory, a potem zawołajcie mnie. Gdy skończyłyśmy to zawołałyśmy Wysłannika . Wszedł trzymając ubranie[ Szaty ] ,w które nakazał nam ubrać zmarłą.”[ Sahih al-Buchari ]
Sposób wykonania całkowitej kąpieli:
· Intencja: Zamiar w sercu w celu usunięcia dużej nieczystości zarówno w stanie dżanaba, miesiączki jak i połogu. Nie należy głośno wypowiadać intencji.
· Wypowiedzenie „bismillah” oraz umycie rąk.
· Umycie narządów płciowych.
· Dokonanie ablucji, tak jak do modlitwy. Można umyć nogi w końcowej fazie kąpieli.
· Polewanie po głowie trzema garściami wody, którą następnie wciera się palcami rąk we włosy i brodę(aż do skóry).
· Polewanie całego ciała wodą, wcierając ją w skórę; zaczyna się od prawej strony a kończy na lewej. Zadbanie o to, aby woda dotarła do miejsc pod pachami, do uszu i pępka, a także między fałdami skóry. Na koniec myje się nogi, jeśli nie dokonano tego w czasie ablucji.
Mówi o tym hadis Aiszy :
“Wysłannik Allaha gdy chciał wykąpać się ze stanu nieczystości, zaczynał od umycia rąk, następnie nabierał wodę prawą ręką, a lewą mył miejsca intymne. Potem dokonywał ablucji tak jak do modlitwy. Później nabierał wodę i palcami rąk mył skórę głowy, po czym oblewał ją trzema garściami wody, a następnie oblewał całe ciało wodą i mył nogi.”(Sahih Muslim )
Także hadis Majmuna mówi:
„Podałam Wysłannikowi naczynie z wodą, aby wykąpał się. Zaczął od umycia rąk dwa lub trzy razy, następnie nabierał wodę prawą ręką, a lewą mył miejsca intymne, po czym pocierał ręką po ziemi i płukał usta i nos. Następnie umył twarz i ręce, potem głowę trzy razy. Potem polewał całe ciało, następnie zmienił miejsce, a na koniec umył nogi.”[Sahih al-Buchari ]
Opis(skróconej)kąpieli:
· Intencja, czyli zamiar usunięcia nieczystości, bez wypowiedzenia słów.
· Umycie widocznego zabrudzenia.
· Polewanie głowy trzema garściami wody.
· Polewanie całego ciała wodą lub zanurzenie się w niej. Dbanie o to, aby woda dotarła do miejsc pod pachami, do uszu i pępka a także między fałdami skóry, na podstawie hadisu Um Salama ,która powiedziała:
„O Wysłanniku Allaha, zaplatam swoje włosy. Czy powinnam je rozplatać przed kąpielą z dużej nieczystości? Odpowiedział :Nie. Wystarczy, jeśli wylejesz na głowę trzy garście wody, a następnie polejesz wodą całe ciało, oczyszczając się.”[Sahih Muslim)
Kiedy kąpiel jest zalecana:
· Dla człowieka przyjmującego islam, na postawie hadisu, który przekazał AbuHurajra :
„Sumama al-Hanafi, gdy przyjął islam, to Wysłannik Allaha kazał mu wykąpać się w ogrodzie Abi Talha. Zrobił to, a potem pomodlił się dwa rakaty. Wysłannik Allaha powiedział: Teraz islam waszego brata stał się pełny.”[Sahih Ibnu Chuzejma ]
· Przed modlitwą piątkową, Wysłannik Allaha powiedział:
„Każdy muzułmanin powinien w piątek wykąpać się i wyczyścić zęby siwakiem a następnie (jeśli ma) użyć perfum.”[Mesned al-Imam Ahmed ]
Wysłannik Allaha powiedział:
„Kto wykapał się i przyszedł do modlitwy piątkowej, pomodlił się tyle ile jest w stanie i wysłuchał całego kazania(chutba), następnie pomodlił się za imamem, to otrzyma wybaczenie grzechów od tego dnia aż do następnego piątku i jeszcze trzy dni.”[Sahih Muslim )
· Przed modlitwami świątecznymi; dzień Al-Fitr(po Ramadanie), dzień Arafat i dzień Ofiarowania, na podstawie hadisu al-Faka bnu Saad , który przekazał:
„Wysłannik Allaha wykapał się w piątek, w dniu Arafat, w dniu Al –Fitr i w dniu Ofiarowania.”[Mesned al-Imam Ahmed ]
Przed sakralizacją (ihram), na hadżdż lub umra, na podstawie hadisu Charidża bnu Zajd , który usłyszał od swego ojca:
„że Wysłannik Allaha wykąpał się przed sakralizacją.”[Sahih Ibnu Chuzejma ]
· Przed wjazdem do Mekki na podstawie czynu Ibnu Omara , który
„przed wejściem do Mekki zaprzestał mówienia talbija i nocował w miejscu zwanym Dhi-Tułła, następnie wykonał modlitwę poranną(sobh), potem kąpał się i mówił, że Wysłannik Allaha robił to samo.”[Sahih al-Buchari)
Czego nie może czynić osoba będąca w stanie dżanaba:
· Modlitwy, ponieważ Allah Najwyższy powiedział:
(O wy, którzy wierzycie! Nie zbliżajcie się do modlitwy, kiedy jesteście pijani, dopóki nie będziecie wiedzieć, co mówicie, ani też będąc nieczystymi - chyba, że jesteście podróżnikami w drodze - dopóki się nie oczyścicie.)
[Kur’an Kobiety ajat 43 )
· Okrążenia Ka’by, na podstawie hadisu Aiszy ,która powiedziała: „Przybyłam do Mekki, mając miesiączkę, tak, więc nie dokonałam okrążenia Ka’by, ani chodzenia między Safa i Marła. Poszłam z pretensją do Wysłannika Allaha ,który odpowiedział mi:
„Wykonuj to samo, co wykonuje pielgrzym, oprócz okrążenia Ka’by, którego dokonasz, gdy będziesz oczyszczona.”[Sahih al-Buchari ]
· Dotykania i przenoszenia Kur’anu, na podstawie w/w hadisu Abu Bakra bnu Muhammed bnu Amru , że Wysłannik skierował do Jemeńczyków pismo, w którym m.in napisał:
„Kur’an niechaj dotyka jedynie osoba oczyszczona.”[Al-Mustedrak ]
Recytowania Kur’anu. Dowodem na to jest czyn Aliego :
„który przyniósł dla siebie do ablucji wodę i płukał nią usta i nos trzy razy, a następnie umył twarz trzy razy. Trzykrotnie umył ręce do łokci. Po tym potarł(mokrymi dłońmi) głowę. Później umył stopy i powiedział: „Widziałem Wysłannika Allaha, który w taki sposób dokonywał ablucji i czytał Kur’an, a następnie dodał: To nie dotyczy osoby, która jest w stanie dżanaba. Nie może czytać ani jednego wersetu.”[Mesned al-Imam Ahmed ]
· Przebywanie w meczecie, na podstawie hadisu Aiszy , która powiedziała:
„Wysłannik Allaha rzekł: ‘Nie zezwalam kobiecie mającej miesiączkę i osobie w stanie dużej nieczystości(dżanaba) na przebywanie w meczecie.”[Sahih Ibnu Chuzejma)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|